آداب نماز ... و لا تجهر بصلاتك و لا تخافت بها و ابتغ بین ذلك سبیلاً. ... و تو در نماز نه صدا را بسیار بلند و نه بسیار آهسته گردان بلكه حد متوسط را اختیار كن. «اسراء ، 110» در این آیه مورد بحث نظر به گفتگوی مشركان در مكه در رابطه با نماز پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ و این كه میگفتند او نماز خود را بلند میخواند. و ما را ناراحت میكند این چه عبادتی است؟ این چه برنامهای است؟ به پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ دستور میدهد: نمازت را زیاد بلند مخوان زیاد هم آهسته مخوان بلكه میان این دو راه اعتدال را انتخاب كن ، و لا تجهر بصلاتك و لا تخافت بها و ابتغ بین ذلك سبیل. بنابراین آیه فوق كاری به مسأله نمازهای (جهریه) و (اخفاتیه) به اصطلاح معروف فقهی ندارد بلكه ناظر به افراط و تفریط در بلند خواندن و آهسته خواندن است میگوید نه بیش از حد بلند بخوان و فریاد بزن و نه بیش از حد آهسته كه تنها حركت لبها مشخص شود و صدایی به گوش نرسد. شأن نزولی را كه بسیاری از مفسران از ابن عباس نقل كردهاند نیز مؤید همین معنی است. روایات متعددی كه از طرق اهلبیت از امام باقر و امام صادق ـ علیه السّلام ـ در ذیل این آیه آمده است نیز اشاره به همین تفسیر میكند.[1] بنابراین تفسیرهای دیگری كه برای این آیه ذكر شده است همگی بیگانه از مطلب به نظر میرسد. امّا اینكه حدّ اعتدال در اینجا چگونه است و جهر و اخفاتی كه از آن نهی شده چه میباشد؟ ظاهر این است كه (جهر) به معنی فریاد كشیدن، و (اخفات) به معنی آهسته خواندن آنچنان كه خود انسان هم نشنود میباشد. در تفسیر (علی بن ابراهیم) از امام صادق ـ علیه السّلام ـ چنین نقل شد كه در تفسیر آیه فرمود: الجهر بها رفع الصوت، و التّخافت بها مالم تسمع نفسك، و اقرأ بین ذلك. جهر این است كه زیاد صدا را بلند كنی و اخفات آن است كه حتی خودت نشنوی هیچیك از این دو را انجام نده بلكه حد وسط میان آن دو را انتخاب كن.[2] و امّا (اخفات) و (جهر) در نمازهای روزانه و شبانه ـ همان گونه كه در بالا اشاره كردیم ـ حكم دیگری است با مفهوم دیگر كه دلایل جداگانه دارد و فقهای ما (رضوان الله علیهم) مدارك آن را در (كتاب الصلوه) آوردهاند. این حكم اسلامی یعنی اعتدال در جهر و اخفات از دو نظر به ما دید و درك میبخشد: نخست از این نظر كه میگوید: عبادات خود را آن چنان انجام ندهید كه بهانه به دست دشمنان بدهد آنها را به استهزاء و ایرادگیری وادارد چه بهتر كه توأم با متانت و آرامش و ادب باشد كه نه تنها نتوانند بر آن خردهگیری كنند بلكه نمونهای از شكوه و ادب اسلامی وابهت و عظمت عبادت گردد. آنها كه سعی دارند در مواقعی كه مردم استراحت كردهاند با صداهای گوشخراشی كه از بلندگوهای پر غوغا راه می اندازند موجودیت جلسات خود را نشان دهند و به پندار خود با این عمل صدای اسلام را به گوش دیگران برسانند این نه تنها صدای اسلام نیست بلكه باعث پراكندگی مردم از اسلام و در نتیجه ضربهای است به تبلیغات دینی.[3].
منابع:][1] . به تفسیر نور الثقلین جلد سوم صفحه 233 به بعد مراجعه شود. [2] . تفسیر نور الثقلین، جلد سوم. ص 234. [3] . تفسیر نمونه ج 12 ص 327.
نظرات شما عزیزان:
کد را وارد نمایید:
عکس شما
تبادل لینک هوشمند برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان نماز،پل ارتباطی با خداوند و آدرس sotoone-din.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.
<-PollName-> <-PollItems->
<-PollName->
<-PollItems->
خبرنامه وب سایت:
آمار وب سایت:
بازدید امروز : 2 بازدید دیروز : 0 بازدید هفته : 2 بازدید ماه : 8 بازدید کل : 17477 تعداد مطالب : 20 تعداد نظرات : 4 تعداد آنلاین : 1